Uczniowie naszej szkoły po raz kolejny uczcili ofiary Holocaustu i upamiętnili 82. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim biorąc udział w ogólnopolskiej akcji społeczno-edukacyjnej „Żonkile 2025” zorganizowanej przez Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie. Tegoroczna edycja programu edukacyjnego  poświęcona została odwadze i jej różnym obliczom – tej codziennej o utrzymanie się przy życiu, jak i tej podejmowanej w walce, nawet wobec braku perspektyw na ocalenie.

Żonkile, symbol akcji, związane są z postacią Marka Edelmana, ostatniego przywódcy Żydowskiej Organizacji Bojowej, który przeżył likwidację getta i  przez resztę swojego życia pielęgnował pamięć o tych tragicznych wydarzeniach. Marek Edelman w każdą rocznicę powstania w getcie warszawskim składał pod Pomnikiem Bohaterów Getta w Warszawie bukiet żółtych kwiatów – często były to właśnie żonkile. Dziś kwiaty te mają symbolizować pamięć, szacunek i nadzieję. Kwitną one w tym samym czasie, gdy obchodzona jest rocznica powstania w getcie warszawskim.

Społeczność naszej szkoły aktywnie włączyła się do akcji społeczno-edukacyjnej  „Żonkile”.  Młodzież  własnoręcznie przygotowała  papierowe   żonkile.  Kwiaty te  uczniowie  mogli  przypiąć  do swoich ubrań, aby okazać pamięć i szacunek Żydom,  którzy - mimo świadomości pewnej śmierci - zdecydowali się chwycić za broń, aby umrzeć z godnością, nie jako ofiary, ale ludzie dumni, przekonani o własnej wartości.

Uczniowie najstarszych klas na lekcjach historii poznali biografie:

  • Marka Edelmana – ostatniego przywódcy powstania w getcie warszawskim, będącego symbolem walki, nadziei i człowieczeństwa;
  • Marysi Ajzensztadt – utalentowanej śpiewaczki w getcie warszawskim, nazywanej „słowikiem getta”, której występy dawały ludziom chwilę wytchnienia od koszmaru wojny;
  • Emanuela Ringelbluma – twórcy grupy Oneg Szabat, historyka, który dokumentował życie w getcie warszawskim, aby prawda o Zagładzie przetrwała;
  • Izraela Milejkowskiego – lekarza, który prowadził badania nad chorobą głodową, starając się zrozumieć jej skutki i ratować życie w getcie;
  • Nachuma Grzywacza – młodego członka grupy Oneg Szabat, który z narażeniem życia archiwizował dokumenty i świadectwa z getta warszawskiego;
  • Mary Berg – autorki pamiętników, które stanowią jedno z najważniejszych świadectw życia w getcie i dramatów wojny.

Ich życiorysy pomogły uczniom lepiej zrozumieć kontekst i znaczenie powstania w getcie warszawskim. Każda z tych osób jest dla nas symbolem odwagi – a ich losy stały się punktem wyjścia do dyskusji o tym, czym dziś jest odwaga i jak o niej rozmawiać. Uczniowie zrozumieli, że odwaga to nie  tylko  walka  z  bronią  w  ręku, ale  także  heroiczne  działania w  codziennym życiu. To troska o innych, dokumentowanie historii oraz opór wobec obojętności poprzez sztukę i muzykę.

Dzieci z młodszych klas na lekcjach historii poznały okoliczności powstania w getcie warszawskim i życie codzienne osób narodowości żydowskiej w tym niełatwym czasie. Uczniowie wysłuchali opowiadania Marcina Szczygielskiego pt. „Prawdziwi przyjaciele”. Utwór  przybliża historię Maćka, który  poznaje  trudną  w  czasach wojny  tajemnicę o  żydowskim  pochodzeniu  jego rodziny. Ta  historia   przypomniała   znaną  życiową  prawdę,  iż   prawdziwych   przyjaciół  poznaje  się  w  biedzie.  Lekcja   skłoniła  uczniów  do  refleksji  na  temat pojmowania   istoty   przyjaźni  w szczególnie trudnych sytuacjach życiowych takich jak II wojna światowa.

Udział w ogólnopolskiej  akcji  społeczno-edukacyjnej  „Żonkile” umożliwił  naszym  uczniom  poszerzenie wiedzy o tragedii  Żydów w czasie II wojny światowej. Pokazał również, że powstanie w getcie warszawskim to nie tylko walka z bronią w ręku. To  także  historia  ludzi,  którzy  ratowali  innych,  dokumentowali  rzeczywistość,  tworzyli  muzykę i  literaturę,  by pamięć  przetrwała  i można ją było przekazać  kolejnym pokoleniom.