Uczniowie naszej szkoły po raz kolejny uczcili ofiary Holocaustu i upamiętnili 82. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim biorąc udział w ogólnopolskiej akcji społeczno-edukacyjnej „Żonkile 2025” zorganizowanej przez Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie. Tegoroczna edycja programu edukacyjnego poświęcona została odwadze i jej różnym obliczom – tej codziennej o utrzymanie się przy życiu, jak i tej podejmowanej w walce, nawet wobec braku perspektyw na ocalenie.
Żonkile, symbol akcji, związane są z postacią Marka Edelmana, ostatniego przywódcy Żydowskiej Organizacji Bojowej, który przeżył likwidację getta i przez resztę swojego życia pielęgnował pamięć o tych tragicznych wydarzeniach. Marek Edelman w każdą rocznicę powstania w getcie warszawskim składał pod Pomnikiem Bohaterów Getta w Warszawie bukiet żółtych kwiatów – często były to właśnie żonkile. Dziś kwiaty te mają symbolizować pamięć, szacunek i nadzieję. Kwitną one w tym samym czasie, gdy obchodzona jest rocznica powstania w getcie warszawskim.
Społeczność naszej szkoły aktywnie włączyła się do akcji społeczno-edukacyjnej „Żonkile”. Młodzież własnoręcznie przygotowała papierowe żonkile. Kwiaty te uczniowie mogli przypiąć do swoich ubrań, aby okazać pamięć i szacunek Żydom, którzy - mimo świadomości pewnej śmierci - zdecydowali się chwycić za broń, aby umrzeć z godnością, nie jako ofiary, ale ludzie dumni, przekonani o własnej wartości.
Uczniowie najstarszych klas na lekcjach historii poznali biografie:
- Marka Edelmana – ostatniego przywódcy powstania w getcie warszawskim, będącego symbolem walki, nadziei i człowieczeństwa;
- Marysi Ajzensztadt – utalentowanej śpiewaczki w getcie warszawskim, nazywanej „słowikiem getta”, której występy dawały ludziom chwilę wytchnienia od koszmaru wojny;
- Emanuela Ringelbluma – twórcy grupy Oneg Szabat, historyka, który dokumentował życie w getcie warszawskim, aby prawda o Zagładzie przetrwała;
- Izraela Milejkowskiego – lekarza, który prowadził badania nad chorobą głodową, starając się zrozumieć jej skutki i ratować życie w getcie;
- Nachuma Grzywacza – młodego członka grupy Oneg Szabat, który z narażeniem życia archiwizował dokumenty i świadectwa z getta warszawskiego;
-
Mary Berg – autorki pamiętników, które stanowią jedno z najważniejszych świadectw życia w getcie i dramatów wojny.
Ich życiorysy pomogły uczniom lepiej zrozumieć kontekst i znaczenie powstania w getcie warszawskim. Każda z tych osób jest dla nas symbolem odwagi – a ich losy stały się punktem wyjścia do dyskusji o tym, czym dziś jest odwaga i jak o niej rozmawiać. Uczniowie zrozumieli, że odwaga to nie tylko walka z bronią w ręku, ale także heroiczne działania w codziennym życiu. To troska o innych, dokumentowanie historii oraz opór wobec obojętności poprzez sztukę i muzykę.
Dzieci z młodszych klas na lekcjach historii poznały okoliczności powstania w getcie warszawskim i życie codzienne osób narodowości żydowskiej w tym niełatwym czasie. Uczniowie wysłuchali opowiadania Marcina Szczygielskiego pt. „Prawdziwi przyjaciele”. Utwór przybliża historię Maćka, który poznaje trudną w czasach wojny tajemnicę o żydowskim pochodzeniu jego rodziny. Ta historia przypomniała znaną życiową prawdę, iż prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie. Lekcja skłoniła uczniów do refleksji na temat pojmowania istoty przyjaźni w szczególnie trudnych sytuacjach życiowych takich jak II wojna światowa.
Udział w ogólnopolskiej akcji społeczno-edukacyjnej „Żonkile” umożliwił naszym uczniom poszerzenie wiedzy o tragedii Żydów w czasie II wojny światowej. Pokazał również, że powstanie w getcie warszawskim to nie tylko walka z bronią w ręku. To także historia ludzi, którzy ratowali innych, dokumentowali rzeczywistość, tworzyli muzykę i literaturę, by pamięć przetrwała i można ją było przekazać kolejnym pokoleniom.